Charakteristika předmětu
- Český jazyk navazuje logicky na výuku českého jazyka na 1.stupni.
- Snahou učitelů českého jazyka 2.stupně je naučit žáky komunikaci, dobrému, kultivovanému a spisovnému projevu, jazykovému citu a bezchybnému písemnému projevu.
- V oblasti literatury seznamujeme žáky s obecnou charakteristikou literatury, se strukturou literárního díla, s literárními druhy a žánry a hlavně s vývojem literatury v rámci českých i světových dějin.
- Ve slohu učíme děti hlavně komunikovat prostřednictvím vyprávění, popisu, charakteristiky, životopisu. Díky těmto tématům poznávají lépe svou rodinu, přátele, svět kolem sebe i sami sebe.
- Cílem českého jazyka je naučit žáka uvědomit si význam mateřského jazyka, jeho specifičnosti i odlišnosti ve srovnání s cizími jazyky. Žák si díky studiu českého jazyka uvědomuje souvislosti s širšími vzdělávacími oblastmi, umí vyhledávat informace, řešit různé problémy samostatně i ve skupinách, učí se toleranci k jinému názoru. Umí argumentovat a neagresivně prosazovat svůj názor, vytváří si reálný obraz o sobě. Dokáže kultivovaně, výstižně a bezchybně v psané formě formulovat své myšlenky a vědomosti.
- Pří výuce žáci využívají práci s počítačem, s interaktivní tabulí, k dispozici mají množství učebních pomůcek (pracovní sešity, slovníky, CD, DVD).
Pomůcky a domácí úkoly
Sešity pro 6. ročník:
-
544 - Mluvnice a sloh
- Cvičný sešit -
524 - Čtenářské dílny
- Diktáty a jazykové rozbory -
424 - Slohové práce - na celé čtyři roky
-
444 - Literatura - na celé čtyři roky
Sešity pro 8. a 9. ročník:
-
544 - Mluvnice a sloh
- Cvičný sešit -
524 - Čtenářské dílny
- Diktáty a jazykové rozbory
V každém ročníku nabízíme pracovní sešit k učebnici Čj (zajistí vyučující na začátku školního roku).
Domácí úkoly z Čj jsou zadávány podle potřeby do pracovního sešitu (od října do května – viz. zápis v iškole).