Nejčastěji diagnostikované specifické poruchy učení a chování jsou:
- dyslexie - porucha čtení
- dysgrafie - porucha psaní
- dysortografie - porucha pravopisu
- dyskalkulie - porucha matematických schopností
- ADHD - porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou
DYSLEXIE
Jde o neschopnost číst, rozumět čtenému a následně interpretovat obsah přečteného.
Dítě čte nepřesně, hádá, vynechává, přidává nebo zaměňuje písmena.
Jindy čte slova správně, ale nechápe jejich smysl.
Při čtení přeskakuje text, vrací se, dělá velké pomlky mezi slovy.
DYSGRAFIE
Je to porucha psaní písmen, slov a vět.
Žák zaměňuje, vynechává písmena nebo i slabiky.
Psaní je pomalé, dítě je při psaní unavené.
Dítě si obtížně pamatuje a napodobuje písmena.
Dítě má problém udržet rovný řádek.
Písmo je nečitelné.
Psací potřeby drží křečovitě, špatně.
DYSORTOGRAFIE
Je to narušená schopnost osvojit si a uplatňovat gramatická pravidla.
Dítě při diktátech zaměňuje opticky podobná písmena.
Vynechává interpunkci, slabiky, komolí slova, píše velká písmena i tam, kde nepatří.
Problém spočívá ve špatné analýze slov.
Dítě má problém s hranicí slov, píše je dohromady, špatně je dělí.
Zaměňuje dlouhé a krátké slabiky, nerozlišuje měkké a tvrdé slabiky
DYSKALKULIE
Dítě má obtíže s orientací na číselné ose.
Zaměňuje číslice i čísla.
Má problémy v prostorové a pravolevé orientaci
Dítě neumí používat pojmy menší, větší, neumí třídit předměty.
Není schopno provádět početní operace.
Má potíže i při čtení a psaní číslic.
ADHD
Mezi projevy ADHD patří: neklid, zvýšená tělesná aktivita, zbrklost, impulsivnost.
Dítě není schopno se delší dobu soustředit.
Nedokáže klidně sedět v lavici - vrtí se, vstává, přechází...
Má obtíže při skupinové práci.
Tato porucha chování se vyskytuje častěji u chlapců než u dívek.